DPAP.ro Presents

Tendinte in design si sfaturi pentru amenajarea birourilor de firma

Designul spatiului de lucru influenteaza in foarte mare masura atat eficienta, cat si calitatea muncii. In plus, un birou decorat cu atentie la detalii duce la o mai buna coeziune a echipei, dar si la o stare de spirit mai buna. Este un factor important si de care orice manager ar trebui sa tina cont. Iata, asadar, care sunt trendurile in designul birourilor si ce nu trebuie sa-ti lipseasca dintr-un spatiu de lucru conceput inteligent:

Designul birourilor firmei tale: Fereastra catre valorile companiei tale

Au apus zilele in care sediul unei companii era doar o cladire cu birouri sobre si lipsite de personalitate. In prezent, sediul oricarei firme este o carte de vizita si o expresie a valorilor companiei. Asa cum atunci cand pasesti intr-o casa iti poti imagina in linii mari cum este persoana care locuieste acolo, cand intri in sediul unei firme iti poti da seama care este domeniul, cultura organizationala si etica muncii in compania respectiva.

Designul birourilor depinde foarte mult si de profilul companiei. Intr-o agentie de publicitate birourile ar trebui sa arate altfel decat intr-o firma de contabilitate pentru ca oamenii din domeniile respective au nevoie de stimuli diferiti pentru a lucra eficient.

Spatiul de lucru nu trebuie sa fie doar un birou cu un laptop, el trebuie sa aiba energia care sa ajute angajatii sa se concentreze mai bine, sa colaboreze si sa isi atinga adevaratul potential. Oamenii sunt dependenti de mediul in care traiesc, iar cand iti petreci 8-9 ore pe zi la birou, 5 zile din 7, mediul isi pune negresit amprenta pe felul in care gandesti si lucrezi.

Managerii care vad designul ca pe un simplu moft ar trebui sa priveasca inspre marile companii din Silicon Valley. Imagini din birourile unor giganti IT precum Google sau Facebook au facut inconjurul lumii si, nu intamplator, aceste companii au si profituri uriase in fiecare an si au si cei mai fericiti angajati. Din punct de vedere al amenajarii spatiilor, aceste companii au dat lumii o lectie pretioasa si au aratat ca un birou colorat, cu spatii de relaxare si chiar si cu locuri de dormit nu fac decat sa creasca productivitatea angajatilor.

Ultimele tendinte in amenajarea spatiilor office

Spatiile de lucru conventionale au devenit acum perimate, iar in prezent birourile sunt pline de culoare si sunt decorate astfel incat sa dea senzatia unui loc in care domneste buna dispozitie. Trendurile sunt in continua schimbare si sunt conturate in mod special de cerintele angajatilor. Generatia Millennial a influentat in mare masura felul in care este decorat un spatiu de lucru, iar generatia Z vine din urma cu si mai multa libertate in designul de birou.

Ultimele tendinte in amenajarea birourilor sunt, in linii mari:

Dispare camera de arhiva si dulapurile cu dosare – companiile folosesc acum tehnologia pentru a-si stoca informatiile, asa incat in birouri nu mai vedem nici camera de arhiva, nici dulapuri cu bibliorafturi si nici teancuri de dosare pe birourile angajatilor. Aceste lucru ajuta la crearea unui spatiu aerisit, eliberat de aglomeratia inutila.

Dispar cablurile – suntem in epoca wireless, asa ca dispar toate cablurile inutile, care incarca vizual spatiul si dau senzatia unui birou aglomerat.

Masa de lucru se transforma – nu mai avem de-a face cu clasicele birouri si scaune, acum se lucreaza pe statii mobile, cu scaune ergonomice sau care ofera corpului o pozitie apropiata de cea din picioare. Birourile isi schimba inaltimea dupa nevoi si apar si statiile de lucru cu banda de alergare (treadmill workstation). Principala caracteristica a acestor noi birouri este faptul ca ele se modifica dupa nevoile angajatilor si nu invers.

Mai multa verdeata – natura devine parte integranta in spatiul de lucru, iar prezenta ei nu are doar o explicatie estetica. Plantele contribuie la imbunatatirea puterii de concentrare, la reducerea stresului, dar si la purificarea aerului din interior. De asemenea, se au in vedere tot mai mult crearea unor spatii verzi in jurul  cladirilor de birouri.

Sala de conferinta are parte de o transformare – masa clasica din sala de conferinte este inlocuita in prezent de statii de lucru mobile, fotolii confortabile, canapele si diverse decoratiuni pentru a crea un spatiu de conferinte modern si in care fiecare participant sa se simta confortabil.

Spatii de relaxare – ele devin din ce in ce mai populare si mai folosite. In mediile creative, dar nu numai, e nevoie uneori sa te retragi de la spatiul tau de lucru clasic si de la laptop pentru ca mintea sa se poate relaxa si sa gaseasca o solutie la o anumita problema. Acesta spatii de relaxare sunt de mare ajutor in acest sens. Mai mult decat atat, unii angajati se concenteraza pur si simplu mai bine intr-o sala de relaxare decat la propriul birou.

Open space, dar si sali pentru lucru individual – birourile tip open space sunt cele care dicteaza acum in ceea ce priveste designul, insa este cu siguranta nevoie si de sali individuale, unde orice persoana se poate retrage pentru a avea parte de liniste sau pentru a face o conferinta telefonica. Dispar acele cubicle, care in ultimii ani si-au castigat un renume negativ pentru ca nu ofera nici intimitate si liniste, dar nici un spatiu deschis, care sa sprijine comunicarea si colaborarea.

Exemple creative de amenajare a spatiilor office

Nu exista nicio regula in ceea ce priveste designul de birouri, orice se potriveste companiei si valorilor sale reprezinta o alegere buna. In ultimii ani o multime de companii au ales tipuri de design neconventionale si cu adevarat spectaculoase. Companiile au creat birouri cu ferestre in loc de pereti si situate intr-o padure, sali de conferinta suspendate, culori nenumarate si moduri creative de a dispune mesele.

Iata si cateva imagini cu birouri decorate intr-un mod creativ, neconventional si care impresioneaza de la prima vedere:


Cum isi amenajeaza birourile unele dintre cele mai mari companii din lume

Companiile care au ajuns cunoscute in toata lumea sunt un exemplu de business de succes, dar si un exemplu in ceea ce priveste designul sediilor. Iata cateva exemple de companii gigantice si tipul de design pe care l-au abordat:

Google

Facebook

YouTube

Microsoft

Apple

Nokia

AirBnb

Dropbox

Asana

Cum poate influenta o amenajare corecta a spatiului de lucru afacerea ta

O amenajare facuta cu grija si atentie la detalii va aduce o multime de beneficii unei companii. Iata o scurta trecere in revista a avantajelor pe care un design placut si bine executat il poate aduce unei firme:

  • Angajatii sunt mai relaxati si mai productivi. Un spatiu bine decorat influenteaza pozitiv puterea de concentrare, starea de spirit, creativitatea
  • Comunicarea este mai usoara, asa incat este incurajat lucrul in echipa
  • Clientii care vin la intalniri vor ramane cu o impresie pozitiva, un sediu placut este o carte de vizita excelenta

Ce intrebari trebuie sa iti pui cand vine vorba de designul birourilor tale

Daca nu stii cum ai putea schimba designul birourilor, este de ajuns sa-ti pui urmatoarele intrebari:

  • Culorile din birou reflecta culorile din logo-ul companiei?
  • Spatiul este bine organizat? Angajatii au acces usor la lucrurile de care au nevoie?
  • Este biroul o carte de vizita care sa inspire o reactie pozitiva din partea celor care ii calca pragul?
  • E un spatiu confortabil pentru clienti si vizitatori?

Cum gasim inspiratie pentru amenajarea sediului de firma?

Poate fi dificil sa te opresti la o idee clara cand vine vorba despre designul sediului companiei. Cu atat de multe alegeri pe care le poti face, e greu sa te opresti la un singur stil.

Pentru a gasi inspiratie o idee excelenta este sa consulti angajatii si sa-i intrebi ce idei au, cum le-ar placea sa arate biroul lor. Intreaba, mai ales, ce le lipseste din birou in prezent si ce ar trebui introdus pe viitor.

Gandeste-te la imprejurimi, este important ca ele sa fie in acord cu interiorul. Asadar, daca firma are sediul in mijlocul metropolei, muralele urbane ar fi o idee buna de decor, iar daca se afla undeva la periferie, cu multa verdeata in jur, plantele vor fi indispensabile.

Ia in calcul clientii tai, fa o mica cercetare si afla care ar fi „portretul robot” al clientului tau apoi gandeste-te ce tip de spatiu i-ar placea lui sa vada. Nu uita nici de creativitate, dar nici de competitie, gandeste-te la un sediu care sa aiba ceva in plus fata de competitie.

Modele de compartimentare a spatiilor de lucru pentru firma ta

Compartimentarea spatiilor de lucru e importanta pentru a crea o ordine si o delimitare a departamentelor. Aceasta compartimentare depinde foarte mult de domeniul de activitate. Iata cateva idei care ar putea sa-ti serveasca drept inspiratie pentru sediul companiei tale:

Sfaturi importante pentru amenajarea spatiilor de birouri

  • Ia in calcul functionalitatea, in primul rand
  • Evalueaza ce tip de mobilier folosesc angajatii (computer/laptop, dulapuri de depozitare, birouri etc.)
  • Fa echipamentul necesar usor de accesat de catre orice angajat
  • Intre birouri/spatii de lucru ar trebui sa fie un spatiu de cel putin un metru
  • Intrarile si iesirile ar trebui sa aiba cel putin un metru in latime
  • In sala de conferinte ar trebui sa existe un metru intre locuri
  • Grupeaza zonele linistite departe de cele galagioase
  • Plaseaza zonele de relaxare/pauza departe de birouri
  • Foloseste un mobilier cu despartitor pentru angajatii care vorbesc mult la telefon (departamentul de call-center)
  • Alege scaune ergonomice, care sa confere corpului o pozitie corecta si sanatoasa si care sa aiba inaltime reglabila
  • Ofera-le angajatilor o optiune de depozitare persoanal – un rollbox, un mic dulap la birou etc.
  • Alege dimensiunile meselor in functie de task-urile zilnice ale angajatilor – cei din departamente precum HR sau contabilitate ar putea avea nevoie de mese mai mari pentru dosare si diverse hartii
  • Un spatiu deschis creeaza un mediu in care se comunica mai usor si oamenii lucreaza mai bine in echipa
  • Birourile sau spatiile de lucru ale managerilor trebuie sa fie usor de accesat de catre orice angajat

Amenajarea zonelor de relaxare pentru birouri

Spatiile de relaxare sunt importante pentru angajati, iar amenajarea lor ar trebui gandita dupa specificul companiei. Aici ar trebui sa existe o optiune de relaxare fizica – o canapea, niste fotolii foarte confortabile, poate chiar niste hamace.

Jocurile ar putea fi si ele prezente in aceste zone de relaxare. Poti alege mese de foosbal, ping-pong, dar si jocuri video. In zonele de relaxare trebuie sa domneasca buna dispozitie, culoarea si creativitatea.

Sursa foto: Shutterstock

Comments (1):

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *