DPAP.ro Presents

Scrie un Plan de Afaceri

Ce e un plan de afaceri?

De ce să scriu un plan de afaceri?

Ce trebuie scris într-un plan de afaceri?

 

Să zicem că tu cu un prieten trebuie să vă duceți de la București la Cluj pentru o nuntă. Tu vii cu ideea să mergeți cu mașina, economisești bani și e mai fun.

Prietenul tău nu e tocmai sigur. Amândoi aveți roluri importante în nuntă și nu e tocmai ok să întârziați. Prietenul tău preferă avionul, ajunge la oră fixă și faceți mult mai puțin pe drum. Mai mult de atât niciunul dintre voi nu a mai fost cu mașina la Cluj.

Tu ai încredere că planul tău este cea mai ok variantă. Trebuie doar să-l convingi și pe el.

Care e cea mai bună variantă să-l convingi?

  1. Să îi arăți un itinerariu cu ce o să vedeți pe drum, unde puteți opri și ce puteți vizita și împreună cu un timeline detaliat pe ore cu un timp maxim la care veți ajunge
  2. Să îi spui pasional că ai o viziune că veți ajunge la destinație și să aibă încredere

Da, să ai argumente documentate în spatele ideii tale este mult mai probabil să îți convingă prietenul și să i se pară și lui o idee mai bună. Chiar mai mult, o documentare și un plan făcut îți va lua din grijile de a îți aduce aminte detalii despre călătorie.

Să ai un plan detaliat nu este doar pentru a conduce din punctul A în punctul B. Este o parte esențială în începerea și creșterea oricărei afaceri.

 

Planul de Afaceri detaliază cum va funcționa afacerea pentru o perioadă de timp. (de obicei între 1 an și 3 ani), și cum operațiunile făcute vor ajuta la îndeplinirea obiectivelor.

Construirea în scris a unui plan de afaceri te va ajuta la:

O viziune mai mare decât obiectivele companiei

Îți va da ție și echipei un ghidaj că direcția pe care o are business-ul e una potrivită.

Strategie

Te va ajuta să îți dai seama de pașii pe care trebuie să îi iei pentru ca business-ul tău să aibă succes.

Încrederea investitorilor

Ajută investitorii, banca, partenerii și angajații să aibă încredere și să vadă cum business-ul își va desfășura activitatea cu succes.

 

Pentru a crea un plan de afaceri, începe prin a scrie o descriere de ansamblu al afacerii și continuă prin a face o listă cu detaliile companiei.

Pentru descrierea de ansamblu scrie numele business-ului, produsul sau serviciul pe care îl vinzi sau pe care îl vei vinde, cine sunt potențialii clienți care cumpăra de la tine și care sunt obiectivele companiei.

De exemplu: Un restaurant Italian din București se numește Mozarella București. Vând mâncare italiană Premium, clienții lor potențiali sunt oameni între 30 și 40 de ani din mediul urban și obiectivul lor este să devină cel mai popular restaurant italian din oraș.

Detalierea companiei ar trebui să includă toți membrii organizației și/sau angajații (CEO, Marketer, Designer, etc.), unde este localizată compania, din ce industrie faci parte și cum funcționează serviciul sau produsul tău.

Adaugă un bio scurt pentru cei mai importanți oameni din companie (board, echipe de management, șefii departamentelor, etc). Poți lista și rolurile și pozițiile care nu sunt momentan ocupate.

Dacă este vorba de un business nou, descrierea trebuie să conțină și un scurt istoric împreună cu aptitudinile tale și al membrilor importanți din echipă.

Apoi, o descriere a cum aceste aptitudini vor fi benefice pentru companie.

 

După listarea detaliilor generale ale companiei, scrie o analiză a industriei și al principalilor competitori.

Un sumar rapid al industriei ar fi:

E în creștere sau scădere?

De ce crezi că există oportunitate în acest domeniu?

Există trend-uri care poate afecta industria? (cum ar fi creșterea tehnologiei)

Luând în calcul competiția, care sunt principalii competitori?

Ce cotă de piață are fiecare?

Care părți din piață le vei obține tu?

Descrie clienții tăi potențiali. Mozzarela București de exemplu are ca target oameni din București care apreciază mâncarea italiană într-o arie de 10km de la locație.

Lista clienților doriți ar trebui să conțină demograficul, psihograficul (valori, personalități, opinii, atitudini, hobby-uri, etc.) și geograficul. Adaugă cât de mare este acest target și de ce e potrivit pentru un potențial client.

Explică cum vei satisface nevoile audienței alese. Care sunt diferențiatorii tăi? Ce problemă vei rezolva pe care competiția nu o face? Ce tehnici vei folosi pentru asta? (calitate, date, inovație, marketing, etc.)?

E o idee bună să scrii toate barierele de intrare în industrie, cum ar fi licențe necesare, lipsa personalului calificat, găsirea unei locații fizice și alte reglementări legale.

 

Este necesar să schițeazezi în acest plan de afaceri, schema organizațională. Schema arată cine face ce și cine manageriază pe cine.

Să includă un grafic organizațional cu responsabilitățile și task-urile fiecăruia, chiar dacă încă nu există cineva care să acopere acel rol încă. Practic, te asiguri că toate operațiunile din organizație sunt atribuite unei persoane și că ca nu exista acțiuni care sunt făcute de doua ori sau acțiuni care nu sunt făcute de nimeni.

În final, cum arată acționariatul? Care e structura legală și ce procent deține fiecare din companie?

 

Planul de afaceri ar trebui să dea la fel de multă atenție produsului sau serviciului cum dă detaliilor companiei.

Scrie cele mai importante detalii pe care vrei ca oamenii să le înțeleagă despre produsului sau serviciul tău. În ce stadiu se află? Folosește tehnologie specială? Are sens să vorbești despre design?

Folosește-te de orice documentare și cercetare ai făcut sau plănuiești să faci. Scrie despre patentele pe care le ai, sau pe care urmează să le primești dacă este cazul.

 

Următorul pas este să notezi strategia de marketing și vânzări. Cum îți vei promova afacerea și cum vei face vânzările?

Pentru strategia de marketing, descrie identitatea brand-ului și cum te va ajuta să ajungi la potențiali clienți. De exemplu, ce ton de voce va avea marketingul tău? Ce culori, imagini și vizuale vor fi folosite?

Explică cum marketingul tău va introduce produsul către clienții potențiali și ce canale de marketing vei folosi. (social media, search, display, email, tv, etc). Care este strategia ta pentru fiecare din ele?

Pentru strategia de vânzări, descrie cum vei face vânzarea efectivă. Te vei folosi de parteneri, distribuitori, un magazin online, un magazin fizic sau/și oameni de vânzări?

Detaliază pașii deja implementați și pașii care urmează să fie implementați. De exemplu, dacă deja ai început să acumulezi lead-uri, în curând vei crea un sistem în care oamenii să poată precomanda produsul?

Mai departe, descrie cum strategia de vânzare va funcționa în tandem cu strategia de marketing.

 

Acum, ești pregătit să descoperi partea cu banii din planul de afaceri. Adică să descoperi ce finanțare vei avea nevoie.

Scrie de câți bani ai nevoie acum, cât te vor ține acești bani și de ce fonduri vei avea nevoie în viitor.

Este necesară o detaliere a direcțiilor către care se vor duce fondurile ( chirie, salarii, etc.), o detaliere a costurilor operaționale, a reaserch-ului necesar, designului, angajări și tot așa.

La final, include proiectarea reală a informațiilor financiare. Asta nu este doar pentru un potențial investitor, ci și pentru a fii tu mai realist cu banii pe care îi ai și îi vei produce.

Include proiecțiile lunare și anuale a vânzărilor. Dacă ai mai multe produse și servicii, să detaliezi cât reprezintă fiecare din ele ca sursă de venit.

Scrie proiecțiilor balanțelor, a cheltuielilor și venitorilor. Include proiecții lunare, trimestriale și anuale pentru primul an. Dacă ești un business vechi, include și ultimii 5 ani.

Stabilește milestone-uri de care afacerea are nevoie să fie stabilă din punct de vedere financiar. Ai nevoie de o anumită vânzare? Identifică dacă poți supraviețuii unei perioade grele și de cât este nevoie pentru a face profit.

Informațiile financiare sunt de obicei greu de digerat, un grafic va ajuta întotdeauna situația.

Simplifică la maxim.

 

Crearea unui plan de afaceri va solicita foarte mult timp si documentare. Te vom ajuta să poți începe chiar acum prin crearea unu draft pentru imaginea de ansamblu:

Cum se numește afacerea ta?

Ce produse sau servicii vinzi?

Descrie clienții potențiali.

Care sunt obiectivele afacerii?

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *