DPAP.ro Presents

Planul de afaceri – ce este, cand ai nevoie si ce trebuie sa contina

Planul de afaceri cuprinde drumul pe care il va parcurge businessul pana la atingerea obiectivelor, iar antreprenorii de succes ii cunosc foarte bine importanta.

Meniu intertitluri:

  1. Ce este planul de afaceri
    1. Planul de afaceri pentru un start-up
    2. Planul de afaceri pentru dezvoltarea activitatii
  2. De ce ai nevoie de un plan de afaceri
  3. Cum se construieste un plan de afaceri
    1. Ce capitole contine un plan de afaceri
    2. Revizuirea planului de afaceri
    3. Cine construieste si cine revizuieste planul de afaceri
  4. Programele de finantare pentru care ai nevoie de un plan de afaceri
  5. Un model de plan de afaceri

SUBTITLU 1:  Ce este planul de afaceri 

Planul de afaceri este un document ce poate fi asemanat cu harta unui business. In el sunt incluse informatii legate de obiective, misiuni si strategiile care vor fi folosite pentru a se atinge telurile mentionate.

Structurat in mai multe capitole cu informatii ample despre business, el este de ajutor atat pentru a se stabili o strategie coerenta si bine calculata, cat si pentru a prezenta ideea si modul de implementare unor potentiali investitori.

Planul de afaceri nu este obligatoriu si nu este solicitat de vreo institutie a statului nici la infiintarea firmei, nici la diversele controale pe care le pot efectua de-a lungul timpului. Multe businessuri incep fara un plan de afaceri, insa asta nu inseamna ca el este de prisos. Este un instrument util in primul rand persoanei care a infiintat afacerea, pentru a-si stabili cat mai clar punctele de plecare. Necesitatea absoluta a planului de afaceri apare in momentul in care este solicitata o finantare fie din partea unei banci, a unei persoane particulare, a statului sau o finantare prin fonduri UE.

Planul de afaceri pentru un start-up 

Planul de afaceri pentru un start-up porneste de la explicarea esentei businessului. In acesta se specifica atat idea afacerii, serviciile sau produsele pe care le comercializeaza, obiective pentru fiecare etapa.

Obiectivul unui plan de afaceri pentru un start-up este acela de a fi piatra de temelie, punctul de pornire a afacerii. In el sunt mentionate informatii esentiale pentru succesul unei afaceri – de la specificul afacerii, trecand prin profilul clientului si ajungand pana la strategii clare pentru urmatorii ani de activitate.

El cuprinde inclusiv un plan de marketing, tocmai pentru ca antreprenorul sa aiba o viziune bine stabilita in ceea ce priveste modul de vanzare si de promovare a noului produs. Totusi, antreprenorii trebuie sa stie ca acest document nu se realizeaza o singura data, el este un act viu, ce trebuie actualizat permanent, deoarece in timp se pot produce o multime de schimbari in piata.

 Planul de afaceri pentru dezvoltarea activitatii

Daca vorbim despre dezvoltarea activitatii, ne referim mai ales la realizarea unui plan in contextul gasirii unor investitori pentru ca businessul sa se dezvolte. In mare, planul cuprinde aceleasi date ca la inceputul afacerii, insa contine in plus si cifre exact legate de anii precedenti si de obiectivele atinse pana in prezent.

Acesta cuprinde inclusiv o proiectie legata de profit bazata pe anii anteriori, in care cifrele sunt clare.

SUBTITLU 2: De ce ai nevoie de un plan de afaceri

Planul de afaceri este un instrument extrem de util unui antreprenor, deoarece el ii ghideaza pasii in business – ajuta la  stabilirea necesarului de resurse si a surselor din care acestea pot fi obtinute, la incadrarea in timp a etapelor afacerii, cat si la previzionarea fazelor in care va ajunge businessul.

In afara de utilitatea lui pentru tine, ca antreprenor, si pentru bunul mers al afacerii, este si principalul instrument/document solicitat in accesarea finantarilor, fie ca este vorba de credite pentru start-up, granturi guvernamentale, finantari si implicare din partea unor business angels, sau alte tipuri de investitori.

Niciun credit pentru inceperea unei afaceri sau dezvoltarea ei nu este acordat fara un plan de afaceri. De asemenea, acest document nu este specific sau solicitat de creditori doar pentru anumite tipuri de business, ci pentru toate ariile – de la service-uri auto, trecand prin restaurante si ajungand la afaceri din industrii creative. Structura unui plan de afaceri, indiferent de tipul de business este, in mare, aceeasi.

SUBTITLU 3:  Cum se construieste un plan de afaceri 

Redactarea planului de afaceri se face luandu-se in calcul etapele logice in dezvoltarea unui business. Este limpede ca nu poti pune pe picioare o afacere fara sa stii care iti sunt obiectivele, ce resurse ai, ce obiective trebuie sa atingi in primul an si alte astfel de aspecte vitale pentru un business de succes.

Ce capitole contine un plan de afaceri 

Pe scurt, un plan de afaceri trebuie sa cuprinda urmatoarele capitole:

  1. Descrierea ideii de afaceri
  2. Descrierea serviciilor sau a produselor
  3. Analiza pietei (market research)
  4. Descrierea strategiilor de implementare/lansare
  5. Strategia personalului
  6. Planul financiar

Fiecare dintre aceste capitole trebuie tratate cu atentie si cuprind la randul lor mai multe aspecte importante pentru dezvoltarea afacerii. Atentie, cand vorbim despre cum se realizeaza un plan de afaceri ne referim la date realiste, brute, rezultate in urma unor cercetari, si nu obiective bazate pe observatii personale sau tinte care nu au o baza reala solida si care poate fi atinsa cu adevarat.

Revizuirea planului de afaceri 

Planul de afaceri trebuie urmarit cu atentie si revizuit constant, ori de cate ori apare un element nou in peisaj. Exista posibilitatea ca unele obiective sa nu fie atinse sau afacerea sa mearga chiar mai bine decat era previzionat in planul initial, motiv pentru care el trebuie revizuit si adaptat situatiei actuale a afacerii.

Cine construieste si cine revizuieste planul de afaceri

Planul de afaceri este facut de obicei de persoana care a infiintat businessul. Ea poate fi ajutaa de un consultant financiar pentru a stabili detalii si proiectii din acest punct de vedere. Revizuirea se face, in functie de stadiul in care a ajuns afacerea, fie de aceeasi persoana care l-a intocmit de la bun inceput, fie de persoane din alte departamente – marketing sau financiar.

SUBTITLU 4: Programele de finantare pentru care ai nevoie de un plan de afaceri

Indiferent de tipul de finantare la care apelezi, credite bancare sau fonduri europene nerambursabile, planul de afaceri este un element absolut necesar pentru a obtine banii de care ai nevoie.

Printre programele de finantare pentru care ai nevoie de un plan de afaceri se numara – Start-Up Nation Romania, dar si programele dezvoltate de Uniunea Europeana – Programul Operational Regional, Programul Operational Capital Uman cu linia de finantare Romania Start-Up Plus si Diaspora Start-Up, Programul Operational Competitivitate, Programul National de Dezvoltare Rurala,

SUBTITLU 5: Un model de plan de afaceri 

Un plan de afaceri bine pus la punct si care cuprinde toate datele necesare atat pentru a face fata provocarilor din business, cat si pentru a impresiona eventuali investitori sau pentru a obtine finantari din fondul de stat sau din fonduri europene cuprinde urmatoarele informatii:

Date de identificare

  1. Numele firmei
  2. Forma juridica de constituire (Persoana Fizica Autorizata, Asociatie Familiala, societate Comerciala )
  3. Activitatea principala a firmei si codul CAEN al activitatii principale
  4. Valoarea capitalului
  5. Persoana de contact/ adresa/ numar telefon/ adresa e-mail 

A.VIZIUNE, STRATEGIE

In acest capitol antreprenorul trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari:

A 1. Care este esenta afacerii? Ce anume va genera bani si profit?

A 2. Cine vor fi clientii tai?

  • Persoane
  • Firme
  • Bugetul statului

A 3. Unde vrei sa ajungi intr-un interval de 3 ani.

A 4. Care sunt „punctele tari” ale ideii, ce aduce nou?

In acest capitol se va face, practic, analiza SWOT a companiei. Acronimul SWOT provine de la termenii englezesti – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, ce se traduc in Puncte tari, Puncte slabe, Oportunitati, Amenintari.

B. ISTORIC, MANAGEMENT, RESURSE UMANE

B 1. ISTORIC

  • Cum a aparut ideea de afacere?
  • De ce mijloace financiare dispui

B 2. Management, Resurse Umane

MANAGEMENT: liderii businessului si ce ii califica pentru a conduce o afacere

PESRONAL: Detaliere pe functii/ activitati/ nivel de instruire –  se poate atasa organigrama viitoarei firme

C. ANALIZA PIETEI

Date privind piata si promovarea noului produs/ serviciu:

C 1. Clienti potentiali

C 2. Concurenti potentiali si diferentierea fata de concurenta (elementele noi cu care vine noul business)

C 3. Principalele avantaje ale noilor produse/servicii oferite

C 4. Reactia previzibila a concurentei la aparitia de noi oferte pe piata:

C 5. Cum se va realiza distributia produselor:

C 6. Activitati de promovare a vanzarilor :

D. ANALIZA COSTURILOR DE OPERARE

D 1. Produsele noi  – caracteristicile lor, pretul de vanzare

D 2. Principalii furnizori de materii prime – cine sunt, care sunt preturile

D 3. Aprovizionare si transport – cum se vor face

D 4. Descrierea  procesului  tehnologic –  Descrierea pe scurt a procesul tehnologic de realizare a produselor/serviciilor

D 5. Cheltuieli anuale de productie

D 6. Venituri anuale preconizate

E. INVESTITII NECESARE

E 1. Descrierea investitiei propuse in contextul procesului tehnologic descris anterior

E 2. Modul de asigurare cu utilitati

E 3. Graficul de realizare a investitiei (Plan operational)

E 4. Amenajari privind spatiile de productie

E 5. Modificarile necesare a fi operate in structura si numarul personalului angajat

F. PROIECTII FINANCIARE

F 1. Date privind mijloacele fixe care fac obiectul investitiei

F 2. Plan de finantare a investitiei

F 3. Date privind capacitatea de productie

F 4. Utilizarea capacitatii de productie

F 5. Date privind costurile de productie

F 6. Alte date privind activitatea

F 7. Situatia veniturilor si cheltuielilor

F 8. Flux de numerar

F 9. Bilantul previzionat

F 10. Indicatorii financiari ai investitiei

Dupa cum vezi, planul de afaceri nu este nicidecum usor de conceput, insa efortul merita pe deplin, deoarece, odata conceput, devine mult mai usor sa implementezi strategii si mult mai usor sa iti atingi obiectivele.

 

Sursa foto: Shuttertsock

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *