Dupa numele tau, obiectivul profesional este primul lucru pe care il vede un potential angajator atunci cand iti evalueaza CV-ul.
Un obiectiv profesional corect formulat poate fi un element care sa te diferentieze de ceilalti candidati, sa impresioneze recruiterul si sa iti asigure un interviu. Pentru ca acesta este factorul de care depinde prima impresie pe care o face CV-ul tau, este important sa ii acorzi mare atentie atunci cand il redactezi, astfel incat sa sune interesant pentru angajator si sa ii starneasca o curiozitate de a citi mai departe si de a te cunoaste in persoana.
Ce este obiectivul profesional?
Obiectivul profesional este o fraza de cateva randuri, care descrie cu exactitate ce directie ai in cariera, de ce esti potrivit pentru postul la care aplici si ce te recomanda drept o persoana care se incadreaza in cerintele pozitiei respective. Este motivul pentru care aplici la job, sintetizat in putine cuvinte, astfel incat sa il convinga pe recruiter ca esti unul dintre candidatii pe care trebuie sa ii cheme la interviu. Bineinteles, obiectivul tau este sa obtii jobul pentru care ai aplicat, insa in redactare trebuie sa mentionezi si ce ai putea sa aduci tu companiei, nu doar motivatia ta personala.
Unde plasam obiectivul profesional in CV?
Obiectivul profesional are rolul unei ancore, care il face pe angajator sa iti citeasca si restul CV-ului. Un studiu realizat de The Ladders arata ca recrutorii petrec mai putin de 10 secunde analizand un CV, iar 80% din acest timp il folosesc pentru a scana rapid 4 categorii: numele, pozitia pe care o ocupi la momentul actual, postul anterior si obiectivul tau profesional. De aceea, obiectivul trebuie plasat chiar la inceputul CV-ului tau, dupa nume si datele de contact. Acesta va functiona ca o scurta scrisoare de intentie si il va ajuta pe angajator sa sintetizeze mai usor informatiile si sa isi dea seama ce tip de job cauti.
In putine cazuri, obiectivul profesional poate fi plasat si la finalul CV-ului, insa doar daca experienta ta in campul muncii este atat de impresionanta incat nu te este necesar sa te bazezi neaparat pe descrierea obiectivului, iar acesta doar sa ii confirme inca o data angajatorului ca esti persoana potrivita pentru job.
Cum imi definesc obiectivul profesional?
Definirea obiectivului profesional in CV trebuie facuta in cel mult 3 randuri, astfel incat sa nu ocupe prea mult spatiu. Pana la urma, nu este recomandat ca CV-ul tau sa fie mai lung de 2 pagini, iar daca ai o experienta profesionala vasta, vei avea nevoie de loc pentru a-ti expune abilitatile si competentele. Obiectivul tau trebuie sa fie scurt, concret si la obiect. Asta inseamna ca va trebui sa redactezi cate un obiectiv personalizat pentru fiecare job la care aplici, asa incat acesta sa se plieze cat mai exact pe ce cauta angajatorul.
Cum trebuie sa fie un obiectiv profesional bine scris?
Un obiectiv profesional bine scris trebuie sa evidentieze trei lucruri: tipul de job pe care ti-l doresti, genul de companie in care vrei sa lucrezi si contributia pe care o poti aduce tu firmei. Sintetizarea acestor trei elemente in cateva cuvinte se poate dovedi destul de dificila, mai ales daca nu ai experienta in redactarea obiectivelor profesionale. Iata care sunt celelalte criterii dupa care ar trebui sa te ghidezi:
- Concizie si claritate – obiectivul tau profesional trebuie sa fie definit clar si concret, lipsit de formulari cliseice sau vagi, de tipul „imi doresc sa ma dezvolt intr-o companie mare” sau „imi doresc sa ocup un post cu multe provocari”.
- Formuleaza un singur obiectiv. Nu te gandi ca ai mai multe sanse sa atragi atentia daca atingi mai multe puncte intr-o singura fraza. Angajatorul va ramane cu impresia ca nu stii exact ce vrei si iti va elimina din start CV-ul.
- Foloseste acelasi ton ca in restul CV-ului. Daca ai folosit un limbaj colocvial la redactarea CV-ului, atunci nu ar avea sens sa ai o exprimare scortoasa in formularea obiectivului.
- Utilizeaza acelasi font si marime a textului. Cel mai bun mod pentru ca obiectivul tau profesional sa fie vizibil si atractiv tine mai degraba de corectitudinea redactarii, nu de cat de mult incerci sa il scoti in evidenta. Nu folosi Bold, Italic, alte fonturi, culori sau marimi de text in redactarea obiectivului. Angajatorul va avea impresia ca incerci prea tare sa ii atragi atentia asupra acelui paragraf.
Cat de lunga trebuie sa fie descrierea obiectivului profesional?
Un paragraf de 2-3 randuri este suficient pentru un obiectiv corect scris si la obiect. Incearca sa nu te lungesti prea mult in descrierea telurilor tale in cariera. Pana la urma, vrei sa iti lasi subiecte de conversatie si pentru interviu, nu sa le epuizezi din primele randuri ale CV-ului.
De ce este important sa avem in CV obiectivul profesional bine descris?
Un obiectiv profesional care tine cont de regulile de redactare de mai sus ii va atrage atentia recruiterului inca din primele secunde si il poate convinge sa petreaca mai mult de cateva secunde asupra CV-ului tau. Descrierea obiectivului te poate ajuta si sa te diferentiezi de ceilalti candidati care si-au depus CV-urile.
In medie, un angajator primeste 75 de CV-uri pentru un job scos la concurs, insa, dintre candidati, doar 2% sunt invitati la interviu. Unele CV-uri structurate gresit si greu de citit ii pot face pe angajatori sa renunte din start, oricat de relevanta ar fi experienta de munca pentru jobul respectiv. Obiectivul profesional este elementul care iti poate scoate CV-ul din anonimat si il ajuta pe angajator sa inteleaga pe scurt ce iti doresti de la un loc de munca si ce poti aduce tu companiei.
Ce sa evitam in redactarea obiectivului profesional?
In redactarea obiectivului profesional trebuie sa ai grija sa nu comiti acele greseli care ti-ar putea compromite sansele de a primi o invitatie la interviu. Pentru a te asigura ca nu ai cazut in capcanele unui obiectiv gresit formulat, este bine sa arunci o privire peste aceste greseli frecvente inainte si dupa redactare:
- Obiectivul este prea lung. Niciun recruiter nu vrea sa citeasca romane intr-un CV si, in plus, iti limitezi subiectele despre care ai putea discuta la interviu.
- Obiectivul este prea vag. Aceasta greseala ii spune angajatorului ca nu iti doresti neaparat sa lucrezi in compania respectiva, ci ai aplicat la zeci de joburi cu acelasi CV, iar acum astepti sa vezi care se concretizeaza intr-o oferta de munca.
- Obiectivul include informatii personale. Nici la interviu nu este recomandat sa ii faci confidente recruiterului, cu atat mai putin in formularea obiectivului. Nu folosi un ton foarte familiar, mai ales daca anuntul de angajare este redactat intr-o maniera formala.
- Redactarea este plina de greseli ortografice. Acest lucru denota o lipsa de interes din partea ta, lipsa de atentie la detalii si arata ca nu ai mai depus efort pentru a-ti reciti CV-ul. Roaga un prieten sa se uite peste CV-ul tau si sa iti arate eventualele greseli gramaticale sau de ortografie care s-au strecurat.
Exemple de obiective profesionale:
In redactare, te poti inspira din aceste modele de obiective profesionale:
Pentru un post de marketing: Imi doresc o cariera in domeniul marketingului si sper ca experienta mea acumulata in aplicarea tehnicilor SEO si utilizarea social media sa ajute la dezvoltarea traficului si cresterea companiei.
Pentru un post in domeniul financiar: Doresc sa lucrez pe termen lung in domeniul financiar, iar pregatirea mea academica si experienta acumulata anterior sa contribuie decisiv la utilizarea eficienta a resurselor companiei.
Pentru un post in domeniul IT: Inginer dedicat, orientat spre dezvoltarea web, consider ca experienta mea de pana acum si portofoliul atasat ma recomanda pentru un post in cadrul companiei X.
Pentru o pozitie entry level: Absolvent al Facultatii…, caut sa aplic cunostintele teoretice dobandite in domeniul X, in cadrul unei companii orientate spre…
Pentru o pozitie de management: Pentru a obtine postul de…, consider ca imi pot aplica experienta de X ani in domeniul… pentru a ajuta compania X sa isi atinga obiectivele de performanta.
Sursa foto: Unsplash