DPAP.ro Presents

Modalitati de motivare a angajatilor fara beneficii financiare

Pastrarea unui mediu de lucru placut, in care angajatii sunt productivi si se simt motivati este una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta atat personalul din zona middle&top management, dar si una dintre indatoririle directorilor departamentelor de resurse umane.

 

Motivarea angajatilor este insa un subiect larg, iar cele mai bune metode pentru a le da salariatilor imboldul de care au nevoie nu sunt intotdeauna cele pe care le vedem aplicate mereu in companii. De fapt, angajatii au nevoie de mai mult decat o marire anuala de salariu si cateva beneficii pentru a deveni loiali unei companii si pentru a fi motivati sa isi indeplineasca sarcinile corespunzator.

Lipsa de motivatie sau deficit de competenta

Cand munca unui angajat lasa de dorit si nu se ridica la standardele pe care le presupune pozitia sa in cadrul companiei, incompetenta nu este intotdeauna motivul pentru care acesta nu isi face treaba cum trebuie. De obicei, angajatii demotivati sunt cei care au avut fie o experienta neplacuta la locul de munca, fie s-au plafonat sau au anumite nemultumiri care ii impiedica sa mai dea randament.

Micromanagementul defectuos, lipsa inovatiei si a schimbarilor, blocarea pe un singur post, imposibilitatea de a avansa, lipsa de siguranta a jobului sau lipsa de incredere in conducerea companiei, precum si lipsa de comunicare in cadrul corporatiei – fiecare dintre acesti factori poate juca un rol decisiv in cum se simte un angajat fata de locul de munca si cum ii este afectata performanta. De aceea, primul lucru pe care il au de facut managerii este sa identifice motivele nemultumirilor, dar si sa recunoasca semnele demotivarii si sa nu le confunde cu cele ale unui deficit de competenta pentru jobul respectiv.

 

Semne ale lipsei de motivatie

Un manager bun stie sa identifice din timp primele semne care arata ca angajatii isi pierd motivatia la locul de munca si sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca situatia este remediata. Chiar daca este vorba despre un singur angajat, atitudinea acestuia poate influenta in mod negativ si productivitatea colegilor sai. Un studiu din 2010 realizat de Sirota Intelligence pe 1,3 milioane de angajati din 40 de companii din intreaga lume a descoperit cateva motive pentru care angajatii isi pierd motivatia, dar si patru semne care indica aparitia acestui fenomen.

Scaderea productivitatii. Cand calitatea muncii unui angajat si productivitatea lui scad brusc, intreaga activitatea a companiei poate fi afectata. De exemplu, depasirea unor deadlineuri poate aduce pierderi semnificative sau un client nemultumit poate rupe o colaborare daca experienta lui cu un angajat nu a fost multumitoare.

Intarzieri sau absenteism. Angajatii care incep sa isi iau pauze mai dese si tot mai lungi si incep sa intarzie aproape zilnic pot fi lipsiti de motivatie, iar absenteismul este urmatorul pas. Cand un angajat incepe sa ceara cate o zi libera pe saptamana pentru a rezolva diferite probleme, este momentul sa ai o discutie cu el pentru a afla daca este vorba despre niste evenimente in viata personala sau daca locul de munca este cel care il nemultumeste.

Schimbari de comportament si personalitate. Cand un angajat, care pana nu demult se integrase bine in companie, incepe sa aiba iesiri nervoase, este iritabil sau trece brusc de la o stare la alta, acesta se simte, mai mult ca sigur, dezamagit de locul de munca. Acelasi lucru este valabil si in cazul angajatilor politicosi care devin sarcastici si au mereu cate o replica ironica, cei care sunt mereu obositi sau stresati, dar si in cazul celor care gasesc argumente impotriva fiecarei sarcini pe care o primesc.

Feedback nesolicitat. O companie care incepe sa primeasca feedback negativ legat de comportamentul unui angajat trebuie sa ia in calcul, in primul rand, posibilitatea ca acesta sa isi fi pierdut motivatia. De asemenea, este posibil ca plangerile sa vina chiar din partea colegilor, care descopera ca nu mai pot conta pe angajatul demotivat.

 

5 motive pentru care motivarea financiara a angajatilor nu este eficienta.

Cand vine vorba de motivarea angajatilor, cei mai multi manageri se gandesc la mariri de salariu, bonusuri de performanta sau sporuri, insa acestea nu sunt suficiente si nu sunt intotdeauna o solutie eficienta. Iata principalele ratiuni pentru care motivarea financiara nu da roade:

Banii nu aduc loialitatea angajatilor. Cei care urmaresc o fidelizare a angajatilor trebuie sa stie ca atunci cand salariul este singurul factor care tine un angajat in companie, el nu va ezita sa plece in momentul in care i se va oferi o oportunitate mai buna sau un salariu mai mare.

Motivarea financiara este cea mai scumpa forma de motivare pentru o companie.

Motivarile financiare sunt o solutie pe termen foarte scurt. Aproximativ 75% dintre salariati uita valoarea bonusului de performanta sau a sporului primit, dupa numai 30 de zile.

Un angajat considera ca sumele pe care le primeste i se cuvin de drept, pentru munca depusa, asa ca nu genereaza motivatie.

85% dintre angajati isi cheltuie salariul de la o luna la alta, apoi asociaza gestionarea deficitara a banilor cu un salariu prea mic fata de cheltuielile pe care ei estimeaza ca le au.

Unele companii le ofera  angajatilor telefoane de serviciu, tablete si abonamente de telefonie gratuite sau o masina pentru deplasarile in scop de serviciu. Aceste companii anticipeaza lucrurile care i-ar putea nemultumi pe angajati si le ofera imediat o solutie practica si la indemana.

Cum aplicam motivarea non-financiara?

Pentru aplicarea cu succes a motivarilor non-financiare, managerii trebuie sa puna la punct un plan care sa includa mai multe tehnici si strategii. Cele mai frecvente metode manageriale de motivare includ implementarea unui sistem de recompensa si recunoastere (Rewards and Recognition), in concordanta cu politicile companiei si cultura organizationala, pe o perioada lunga de timp, precum si conceperea unui plan pe verticala a recunoasterii (manager-angajat), dar si pe orizontala (angajat-angajat).

dpap_bine_ai_venit

 

Ce probleme rezolva motivarea non-financiara a angajatilor?

Motivarea poate rezolva o serie de probleme cu care se confrunta compania. Iata care sunt cele mai importante solutii obtinute astfel:

  • Cresterea productivitatii angajatilor fara un efort financiar suplimentar din partea companiei.
  • Motivarea personalului in perioadele de varf, cand volumul de munca este mai mare, iar compania nu isi permite sa angajaze forta de munca suplimentara.
  • Reducerea absenteismului de la locul de munca.
  • Cresterea implicarii si a responsabilitatii angajatilor fata de job.
  • Cresterea creativitatii si a proactivitatii salariatilor in momentele critice pentru companie.
  • Cresterea loialitatii angajatilor si cresterea retentiei oamenilor buni din companie.
  • Cresterea spiritului competitiv si a ambitiei angajatilor.
  • Imbunatatirea imaginii companiei pe plan intern.
  • Crearea unui mediu de lucru mai placut si sudarea echipelor.

 

Metode de stimulare a motivatiei

Iata care sunt principalele metode de motivare, utile mai ales managerilor de HR:

  1. Motivarea prin comunicare

Comunicarea in scopul motivarii angajatilor trebuie realizata tinand cont de nevoile acestora, de factorii care il fac sa lucreze mai bine, dar si de cei care il ambitioneaza sa obtina rezultate mai bune. Planul de comunicare trebuie sa includa discutii individuale, monitorizari ale performantei, precum si feedback din partea superiorului direct, care sa il ajute pe angajat sa isi evalueze corect munca si sa vada singur unde este loc de imbunatatiri. Insa compania este cea responsabila sa ii arate unde greseste si cum se poate indrepta, dar si sa ii recunoasca meritele si performantele.

 

  1. Managementul prin obiective

Managementul prin obiective este una dintre cele mai utilizate metode moderne de motivare. Aceasta metoda presupune stabilirea unor obiective realiste pentru fiecare angajat in parte, consultarea acestora in legatura cu termenele, libertatea de actiune pe care o au si solutiile prin care isi vor atinge obiectivele.

 

  1. Delegarea

Una dintre cele mai simplu de aplicat metode de motivare este delegarea. Aceasta implica stabilirea clara a sarcinilor care pot fi delegate, a persoanelor carora le pot fi delegate sarcini de lucru si perioada de timp pentru care se aplica. Angajatii care vor putea delega din sarcinile de serviciu vor fi mai motivati, avand certitudinea ca managerul are incredere performanta si capacitatile lor de lucru si ca munca lor este apreciata.

 

  1. Managementul participativ

Implicarea unor angajati in activitatile de organizare si gestionare a companiei poate imbunatati mediul de lucru, poate largi sarcinile la nivelul unor departamente, imbunatatind astfel participarea angajatilor la procesul de lucru.

 

Factori de motivare non-financiara

Exista trei tipuri de factori de motivare non-financiara: cei de ordin personal, cei legati de locul de munca si cei legati de companie in sine.

Factorii de ordin personal includ succesul la locul de munca, respectul, echilibrul vietii personale cu cariera, distractie, satisfactie, recunoastere, dezvoltare profesionala, recunoasterea publica a meritelor, oportunitatile de angajare, training, informare, realizari profesionale, identificare cu cultura organizationala, incredere in colegi si din partea colegilor, optiuni, mandrie, securitate, acceptare etc.

Factorii legati de locul de munca se refera la resurse, unelte, dotari, date, securitate fizica, ergonomie, ajutor, autonomie, responsabilitate, flexibilitate, diversitate, eficienta, utilitate, nivel de stres si risc, pregatire profesionala, feedback, claritatea sarcinilor de lucru.

Factorii care tin de companie includ calitatea produselor si a serviciilor oferite, legalitatea, stabilitatea economica, obiectivele clar definite, valorile declarate, misiunea, strategia competitiva, sistemul decizional rapid si corect, consecventa, comunicare, leadership, transparenta, diversitate, imagine, reputatie, statutul angajatilor, stilul de supervizare, competitivitate, etica, solidaritate, echitate, armonie.

DPAP_motivare_1

Cei mai frecventi factori demotivatori pentru angajati

Demotivarea apare atunci cand angajatii incep sa aiba sentimente negative fata de locul de munca. Acestea pot fi cauzate de mai multi factori:

  • impresia de necorectitudine
  • politici sau proceduri greoaie si inutile
  • relatii defectuoase cu colegii sau cu superiorii
  • salariul mic sau reducerile salariale
  • nesiguranta locului de munca
  • dezechilibrul intre munca si viata personala
  • statutul individual al angajatului in companie

Ce este un sistem Rewards&Recognition (Recompensa & Recunoastere)?

Recompensa si recunoasterea raspund unor nevoi diferite ale angajatilor, asa ca pentru a decide pe care sa o alegi, este important sa iti cunosti angajatul inainte.

Recompensele se refera in special la cele financiare, precum maririle de salariu, bonusurile, cardurile cadou etc, care le sunt oferite angajatilor ca o recunoastere a performantei lor. Acestea functioneaza pe termen scurt si pot crea o cultura competitionala negativa intre angajati, insa pe de alta parte, ele aduc o motivatie puternica si pot fi o solutie de compensare pentru joburile platite mai slab.

Recunoasterea este o recompensa intrinseca, prin care meritele angajatilor sunt luate in seama si laudate in mod public. Unele companii afisaza astfel de panouri cu “Angajatul lunii”, pentru a-i motiva pe angajati sa depuna efort, daca vor sa ajunga in randul celor putini. Singurul dezavantaj este ca un angajat ale carui merite au fost deja recunoscute poate simti ca deja si-a demonstrat competenta si poate trece printr-o perioada mai putin productiva. In rest, aceasta metoda da roade pe termen lung, compania nu are niciun cost suplimentar si este o metoda buna pentru a crea o cultura organizationala bazata pe evidentierea lucrurilor pozitive.

Alte companii isi recompenseaza angajatii si prin oferirea unor beneficii precum ziua fructelor la birou, amenajarea unei bucatarii dotate cu aparate de cafea, cuptor cu microunde si frigider sau a unor spatii amenajate cu o masa de ping pong, de biliard sau o masa de foosball, pentru pauzele de relaxare.

 

Motivarea financiara versus cea non-financiara

Dupa cum ati observat, motivarea financiara nu este intotdeauna raspunsul pentru o companie care se confrunta cu o problema in retentia angajatilor, cu o scadere a productivitatii si a motivatiei sau cu absenteismul nejustificat. Metodele non-financiare sunt obligatorii pentru orice companie care vrea sa isi fidelizeze salariatii si sa ii motiveze astfel incat munca acestora sa isi pastreze calitatea, iar productivitatea sa nu scada in timp. Ele sunt eficiente tocmai pentru ca sunt gandite pentru a fi implementate pe termen lung, in cadrul unor strategii bine puse la punct, care sa ia in considerare toti factorii pentru fiecare angajat in parte.

DPAP_Motivare_2

 

Motivatii non-financiare preferate de angajati

Iata o lista cu recompense non-financiare care pot ridica moralul angajatilor:

  • Zile libere suplimentare pentru fiecare an petrecut in companie
  • Program flexibil sau posibilitatea de a lucra de acasa
  • Mici cadouri personalizate (pixuri, calendare, agende)
  • Cadouri oferite angajatilor care obtin rezultate bune
  • Organizarea petrecerilor tematice de Craciun sau Pasti
  • Numirea unui angajat al lunii
  • Organizarea de traininguri sau de ateliere personalizate in functie de dorintele angajatilor
  • Facilitati/cadouri in ceea ce priveste momente importante din viata personala
  • Posibilitatea ca angajatii sa isi decoreze singuri birourile
  • Organizarea unor spatii de relaxare/distractie

Resurse utile pentru motivarea non-financiara a angajatilor

Cei care vor sa se informeze in profunzime despre metodele non-financiare de motivare a angajatilor si eficienta acestui tip de strategii pot gasi informatii de incredere in urmatoarele studii, cercetari si rapoarte:

Top sfaturi pentru motivarea non-financiar a angajatilor

In loc de cocluzie, iata o recapitulare a pasilor pe care ar trebui sa ii urmati pentru a mentine angajatii motivati si productivi, cu ajutorul metodelor non-financiare:

  • Tine cont ca nevoile fiecarui angajat sunt diferite. Factorii care le influenteaza productivitatea pot varia foarte mult, astfel incat ce il face pe unul sa se simta motivat pe altul il poate lasa rece.
  • Conduce prin puterea exemplului. Nu le cere angajatilor sa dea dovada de un comportament sau de o atitudine pe care tu nu o aplici.
  • Comportamentul angajatilor este influentat si de consecinte, mai ales cand acestea sunt pozitive. Asta pentru ca taierile de salariu, avertismentele sau alte consecinte negative nu numai ca nu functioneaza, dar ii si demotiveaza pe angajati.
  • Fiecare angajat isi doreste sa fie recompensat.
  • Introducerea unor metode non-financiare nu inseamna ca recompensele in bani nu mai sunt deloc necesare.

 

Sursa foto: Shutterstock, Copyright: Pressmaster

Comments (1):

  1. Vibrators

    May 23, 2019 at 16:24

    In general rezultatele unei afaceri sunt oglinda angajatilor, in special a modului in care acestia lucreaza pentru companie. Daca vrei sa-ti motivezi angajatii, inainte de toate trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare. Nu poti sa aplici doua, trei strategii si oamenii sa fie extrem de incantati. Ai nevoie de timp, de rabdare si de dorinta de a avea o echipa puternica indiferent daca este sau nu criza financiara. In plus este primordial sa te cunosti tu ca sef si apoi sa ii cunosti pe ceilalti. Fa o lista cu greselile pe care le-ai facut, cu situatia angajatiilor, cu planurile de viitor si vezi unde poti sa imbunatatesti. Daca schimbarea incepe cu tine o sa observi ca angajatii te vor urma. Doar esti un lider, nu-i asa? Daca crezi ca nu poti face fata poti sa angajezi pe cineva care sa faca asta in locul tau. Cu siguranta investitia o sa se vada in viitorul financiar al companiei. Sa vedem impreuna 13 metode suplimentare prin care pot fi motivati angajatii fara sa fie necesara o crestere a salariilor.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *