DPAP.ro Presents

Invata sa lucrezi inteligent, nu mult. 20 de idei destepte de management al timpului de pus in practica, daca vrei sa fii mai productiv

Hiperproductivitatea este o caracteristica vanata de multi angajati. Tocmai de aceea vei observa la metrou oameni care isi citesc mailul in drum spre locul de munca sau dau telefoane in interes de serviciu. Multi dintre acesti oameni cred ca a fi mereu ocupati cu ceva reprezinta cheia succesului nu numai la locul de munca, dar si in viata. Chiar daca acest lucru este adevarat pana la un punct, exista riscul sa te pierzi in amanunte inutile, punand in practica aceasta tactica si sa pierzi timpul cu activitati care, in esenta, nu te ajuta cu nimic.

Munceste inteligent, nu din greu!

Mai mult decat un simplu subtitlu intr-un articol de pe site-urile de dezvoltare personala, acest indemn este de fapt cheia spre atingerea acelui tip de productivitate care te ajuta nu numai sa castigi timp, dar si sa indeplinesti eficient toate sarcinile unei zile, fie ca tin de serviciu, sau de viata ta personala.

Desi e usor de zis si greu de facut, incearca sa renunti la modul robotic de a face lucrurile. Gandeste-te in schimb cum ai putea imbunatati parcursul unei zile prin elimiarea unor obiceiuri care iti ocupa inutil timpul sau prin inlocuirea acestora cu procese de lucru mai eficiente. Simplifica-ti rutina zilnica si modul in care obisuiesti sa te raportezi la problemele pe care le ai de rezolvat. Curand vei prinde suficienta viteza in noile procese pe care le-ai gandit, castigand astfel timp. Iar timpul liber in plus se traduce automat in mai putin stres si o stare de sanatate mai buna. Vei face loc in viata ta lucrurilor care conteaza cu adevarat – oameni pe care nu i-ai vazut de mult, citit, calatorii etc.

Desi este foarte greu de crezut, chiar exista suficient timp intr-o zi pentru tot ce trebuie sa faci, daca simplifici modul in care te raportezi la task-urile pe care le ai de rezolvat.

Idei destepte de management al timpului, de pus in practica acum

Am facut pentru tine o lista a ideilor destepte de management al timpului pe care le poti pune in practica chiar de azi. Tine totusi cont ca fiecare persoana este diferita si trebuie sa experimentezi pana vei descoperi ce functioneaza cel mai bine pentru tine. Iar lista personala poate fi imbogatita mereu cu tehnici noi. Secretul este sa fii deschis la schimbare.

ORGANIZARE SI OBICEIURI

  1. Cele mai importante lucruri trebuie facute primele. Odata ce aceste task-uri sunt rezolvate, poti considera ziua un succes si poti trece la alte probleme pe care le ai in agenda;
  2. Invata sa spui „Nu!“. Este un exercitiu greu de realizat la inceput, insa necesar. Numai cand vei invata sa elimi din viata ta lucrurile care nu iti fac placere sau care nu intra in atributiile tale, vei reusi cu adevarat sa fii productiv;
  3. Multitaskingul nu este o idee tocmai buna. Concentreaza-te numai pe un singur lucru. Da telefonul pe silent si, daca asta ajuta, asculta muzica in timp ce lucrezi. De foarte multe ori muzica este un boost pentru productivitate;
  4. Nu mai amana lucruri. Este mult mai simplu si foarte eficient sa faci lucrurile la timpul lor. In plus, nivelul de stres pe care il vei simti va fi considerabil mai mic. Lucrurile chiar pot fi facute la timpul lor. Trebuie doar sa te mobilizezi;
  5. Nu te mai concentra pe detaliile care nu conteaza. Incearca, pe cat posibil, sa nu te mai concentrezi pe amanunte. Este OK si de dorit sa fii perfectionist, insa aceasta trasatura nu trebuie sa stea in calea productivitatii;
  6. Seteaza-ti deadline-uri si tine-te de ele. Cand te asezi la masa de lucru pentru un proiect anume seteaza-ti in minte timpul pe care vrei sa-l dedici acestui task. Te va ajuta sa te concentrezi mai bine daca ai in minte un timp anume in care trebuie sa duci la indeplinire o sarcina;
  7. Ia pauza. Este gresit daca ti-ai format un obicei sa sari de la un task la altul. Nivelul tau de atentie si de productiviate va scadea dramatic, iar asta pe masura ce trec minutele. In schimb, ia pauze mici intre problemele pe care trebuie sa le rezolvi. In acest fel ii vei da timp creierului tau sa se relaxeze si sa se refaca;
  8. Ia-ti gandul de la lista lunga de lucruri pe care trebuie sa le rezolvi. Daca stai sa te gandesti mereu cat de aglomerata este ziua pe care o traversezi, vei face cu siguranta ceva gresit. Incearca in schimb sa te concentrezi pe fiecare sarcina in parte, iar daca timpul nu e suficient, nu sacrifica orele dedicate somnului sau relaxarii pentru lucru. Acest obicei iti face mai mult rau;
  9. Elimina lucrurile inutile. Reorganizeaza-ti programul astfel incat sa elimi toate lucrurile inutile. Cantareste-ti bine obiceiurile si stabileste ce este cu adevarat important. Conteaza calitatea lucrurilor pe care le faci si nu cantitatea.
  10. Creeaza sisteme de organizare. Chiar daca nu esti o persoana organizata prin definitie aceste sisteme personale de organizare sunt simplu de realizat si iti vor salva timp pretios. De exemplu, poti indosaria documente pe categorii, astfel incat sa nu mai petreci mult timp cautandu-le printre vrafuri de hartii;
  11. Izoleaza-te. Desi nu este cea mai sanatoasa metoda de a face lucrurile, cateodata functioneaza daca ne izolam pentru o zi in casa, pentru o sarcina foarte importanta. Fara lucruri care ti-ar putea distrage atentia, fara copii, fara sot sau sotie, fara prieteni. Numai tu, fata in fata cu proiectul. Da rezultate bune aceasta metoda, insa nu o pune foarte des in aplicare;
  12. Fii profesionist. Fa un plan si nu te abate de la el. Fii dedicat, fii serios. Este cea mai buna cale spre atingerea unui nivel optim de productivitate;
  13. Organizeaza sarcinile in functie de tipul de activitate. De la ora x la ora y raspunde numai la mailuri, pana la ora 16 rezolva toate rapoartele pe care le ai de facut etc.

SANATATE

  1. Dormi cel putin 7-8 ore pe noapte. Asculta-ti corpul si fa ce este mai bine pentru el. Oamenii cred ca vor castiga la capitolul productivitate daca dorm mai putin, insa efectul este exact invers, pentru ca cei mai multi dintre noi au nevoie de 7-8 ore de odihna pe noapte pentru a functiona optim;
  2. Fa sport si mananca sanatos. Numeroase studii efectuate in strainatate au demonstrat ca atunci cand facem sport si avem o dieta echilibrata, ne ajutam organismul si creierul sa lucreze mai eficient, marindu-ne astfel productivitatea;
  3. Permite-ti sa STAI. In lumea agitata in care traim, oamenii au uitat sa stea pur si simplu. Insa un stil de viata prea aigtat si, in consecinta, haotic si dezorganizat, poate avea efecte devastatoare asupra starii tale de sanatate. O zi in care sa nu faci nimic, in care sa fii doar tu cu tine, poate avea un efect chiar miraculos.

TIMP LIBER

  1. Redu timpul petrecut online si in fata televizorului. Obiceiul de a urmari multe seriale in acelasi timp, jocurile pe computer, emisiunile care tin ore in sir iti ocupa foarte mult timp si scad productivitatea. Ai putea sa practici un sport sau sa petreci timp cu prietenii. Va fi mai relaxant si mai putin stresant;
  2. Foloseste-te de zilele de weekend. Asta nu inseamana sa muncesti cate opt ore pe zi pentru job, dar poti sa aloci cate 2-3 ore si in weekend unor task-uri – fie ele personale, sau de serviciu – care sunt simple, insa mananca timp si nu pot fi eliminate din rutina. Iti vei elibera astfel zilele de munca si nu vei mai ajunge sa te culci dupa miezul noptii;
  3. Foloseste-te de timpul petrecut in autobuz, metrou etc. Traim in Romania, tara unde statul la cozi si asteptatul in trafic a devenit sport national, la care suntem cu totii medaliati cu aur. Foloseste deci acest timp sa raspunzi la mailuri, sa organizezi iesirile cu prietenii, sa vorbesti cu educatoarea despre performantele copilului tau etc. De ce ti-ai rupe din timpul liber pentru aceste sarcini?
  4. Elimina excesele din viata ta. Acest sfat poate fi incadrat la toate categoriile. Am ales sa-l trecem la timp liber pentru ca excesele sunt strans legate de timpul pe care il destinam relaxarii. Indiferent ce metode personale de petrecere a timpului liber ai sau care sunt hobby-urile tale, tine minte ca nu degeaba s-a inventat expresia: „Ce-i prea mult strica“.

Un ultim sfat si poate cel mai important: orice ai face, pune si putin suflet, pentru ca numai atunci cand lucrezi cu bucurie si placere, lucrurile ies bine.

Poti incerca metdele de mai sus sau le poti personaliza in functie de programul si preferintele tale. Insa cel mai important pentru productivitate este poate sa elimini non-esentialul din vaiat ta.

Sursă foto: Shutterstock.com / Rawpixel.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *