DPAP.ro Presents

Idei de Afaceri. Cum găsești o idee de afacere bună?

Înainte să vorbim despre găsirea unei idei de afaceri, să ne imaginăm un tip, Alexandru, care are doi câini pe care îi numește ”copiii” lui.

Pentru că îi plac atât de mult câinii, îi ia peste tot unde se duce. Asta îl ajută să se împrietenească foarte ușor cu alți iubitori de câini. Așa că Alexandru se gândește să împărtășească din dragoste lui față de câini prin voluntariat.

Alexandru a mai încercat voluntariatul dar nu s-a lipit niciodata de el. Așa că vrea să caute să își asume un program de lungă durată.

Ce tip de voluntariat ar trebui să-și aleagă și ar fi cel mai potrivit pentru el?

  1. Să strângă gunoi în fiecare duminică dimineață
  2. Să plimbe câini de la adăpostul local.
  3. Să citească copiilor la grădiniță

Toate 3 oportunitățile merită să investești timp și să ajuți. Dar, pentru că îi plac atât de mult câinii, cel mai probabil va fi să își asume pe termen lung programul de plimbat câinii. Tipul acesta de gândire este similiar cu găsirea unei idei de afaceri bune – sunt multe idei de afaceri bune în lume pe care le poți face, dar ai nevoie de una care să te pasioneze și să te ajute să rămâi cu ea pe termen lung.

 

Pare destul de evident că ideea ta trebuie să fie bună. Partea mai complicată apare atunci când trebuie să îți dai seama dacă o idee chiar merită să o urmărești și să o implementezi.

Da, unele idei de afaceri sunt clar proaste, nu există o piață pentru benzină comestibilă. Alte idei pot părea proaste sau ok la început, dar pot fi dezvoltate în idei excepționale.

Pe de altă parte, sunt idei de afaceri care par senzaționale la început dar s-ar putea să nu reziste în timp. Poate că nu există o metodă să știi sigur că ideea ta va avea succes, dar sunt metode care să ajute probabilitatea ca ea să aibă succes.

 

Primul pas este să te cunoști pe tine. Care sunt aptitudinile și pasiunile tale?

Gândește-te atât specific (știu să repar biciclete) cât și mai larg (sunt un Project Manager bun). Practic, faci o evaluare a cunoștințelor tale și cum pot fi ele aplicabile într-un potențial business.

Ce te pasionează? Este foarte important, dacă te pasionează ce faci îți va fi mult mai ușor să treci peste obstacolele care vor apărea inevitabil în timp ce îți pornești afacerea. Cum ar fi să urăști cafeaua și să trebuiască să o guști în fiecare dimineață în propria cafenea?

După ce ai făcut cunoștință cu tine și aptitudinile tale, analizează lumea din jurul tău.

Job-ul tău, viața de zi cu zi, hobby-urile și tot așa. Ce probleme întâmpini și nu sunt rezolvate de nimeni? Revenind la Alexandru, s-ar putea să observe că nu are un cabinet veterinar bun în zona în care locuiește.

Acum, gândește-te cum te poți folosi de aptitudinile și skill-urile tale pentru a rezolva problema descoperită în așa fel încât să fie în concordanță cu pasiunile tale?

Îl luăm exemplu le Alexandru, care este foarte bun la programare și software. Știm că e pasionat de animale și că nu are în zona un veterinar bun. Așa că, poate face un site sau o aplicație care să ajute posesorii de câini și animale să primească ajutor de la un veterinar online.

Este o idee foarte bună de business pentru Alexandru. Este pasionat de asta, are cunoștințele necesare și rezolvă o problema existentă. Ideea sună foarte bine deocamdată și nu trebuie să fie perfectă în acest moment.

Nu trebuie să ai toate variabilele și business plan-ul stabilit înainte să începi research-ul și să definești mai bine ideea. Totodata, e perfect normal să ai dubii și să nu fii 100% convins de ideea ta.

 

Acum, tot ce faci este să evaluezi dacă nesiguranța ta poate fi depășită cu soluții reale sau trebuie să renunți de tot la idee.

Odata ce ai ideea și esti ok cu ea, trebuie să te asiguri că există o piață pentru ea. Știi că rezolvă o problemă pe care TU o ai, dar mai sunt oare alți oameni cu aceeași problemă?

Fă o listă de cuvinte care au legătură cu noua ta idee de business și caută-le pe Google. Ce rezultate primești? Alte afaceri? Alte idei de afaceri? Produse pe magazine on-line? Câte produse sunt listate sau sunt vândute? Caută prin rezultate blog-uri sau forum-uri de la oameni care caută soluții pe care ideea ta de afacere o rezolvă. Se face referire la vreun produs sau serviciu pe care tu le poți îmbunătății?

Următorul pas este să introduci cuvintele într-o platforma online numită Google Trends. Îți va spune câte căutări există, de unde sunt făcute căutările, ce altceva mai caută sau dacă se caută tot anul sau e doar o modă.

Al treilea pas este să îți cauți cuvintele pe social media. Apar business-uri? Câți followeri au? Au un engagement mare? Ce poți învăța din review-urile pe care le-au primit? (atât negative cât și pozitive)?

 

Să găsești alte business-uri care au la bază aceleași idei de afaceri ca ale tale nu înseamnă că trebuie să renunți. Competiția întotdeauna e bună.

Ideile de afaceri nu trebuie să reinventeze roata. Trebuie doar să rezolve o problemă mai bine decât competiția. Pentru a determina cum vei face asta, fă o listă cu lucrurile pe care le poți îmbunătăți la ceea ce fac ei momentan. Adică vei face o listă cu diferențiatorii tăi.

Poți oferi un raport calitate/produs sau calitate/serviciu mai bun? Poți executa mai bine? Poți face un branding sau marketing mai bun? Poți crea o experiență mai bună?

În exemplul cu Alexandru, el poate descoperi un site care îți permite să trimiți un email la veterinar, iar acesta își va răspunde în 24 de ore. Alexandru ar putea decide că aplicația lui va permite oamenilor să vorbească în timp real pe chat cu un veterinar fără să fie nevoie să mai aștepte un răspuns.

Afacerea va trebuie să fie profitabilă (surprinzător).

Așa că va trebui să aloci niște timp să descoperi cum vor produce bani aceste idei de afaceri astfel încât să fie sustenabile.

 

În final, cel mai important este să primești feedback la idee.

Cel mai rău lucru pe care îl poți face este să ții ideea doar pentru tine.

Obține feedback de la oameni în care ai încredere. Oameni din domeniul tău de activitate și oameni care au aceleași pasiuni. Alexandru ar putea vorbi cu dresori de câini de exemplu.

Fii deschis la critici și sugestii, și fii dispus ca ideea ta să se schimbe și să evolueze. Multe afaceri încep crezând că rezolva promblea A, și descoperă mai târziu că defapt rezolvă promblea B.

 

Par destul de multe lucruri de făcut pentru început, dar ajută să le spargi în pași mici. Așa că am făcut un To-do care te va pregăti în găsirea unei idei de business:

  • Listă cu aptitudinile mele
  • Listă cu pasiunile și interesele mele
  • Listă cu toate problemele pe care le întâmpin pe parcursul unei zile obișnuite
  • Listă cu toate problemele pe care le întâmpin la locul de muncă
  • Evaluarea timpul disponibil pentru începerea unei afaceri
  • Evaluare dacă am resursele necesare pentru începerea afacerii
  • Listă cu oameni de la care pot primi feedback.

 

Felicitări, după finalizarea To-Do-urilor ești cu un pas mai aproape de găsirea unei idei care să se potrivească perfect cu skill-urile și pasiunile tale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *