DPAP.ro Presents

Hârtia igienică – obiect de bază, subiect tabu

Deși pare un obiect simplu, neinteresant și uneori chiar tabu, hârtia igienică este unul dintre acele produse indispensabile în viața de zi cu zi.

Ai crede că nu sunt prea multe de spus despre un lucru atât de banal. Noi am găsit câteva lucruri interesante, amuzante și chiar fascinante despre hârtia igienică, de la apariția ei și până astăzi.

Hartie igienica

1. Oamenii au trăit și vremuri… fără hârtie igienică

Până la apariția hârtiei, oamenii foloseau cele mai surprinzătoare obiecte pentru igiena corporală. De exemplu, vechii greci foloseau pietre sau bucăți de lut, în timp ce romanii au descoperit bureții de mare, mai moi, dar care se utilizau în mod repetat de către mai multe persoane. (?!) În alte culturi s-au folosit frunze de porumb, mușchi de copac, zăpadă, apă, și chiar lână.

Apoi, după apariția tiparului, oamenii au început să folosească ziarele vechi și cărțile la toaletă. Ideea le-a venit pentru prima dată chinezilor, în secolul al VI-lea.

Adevărata hârtie igienică pe care o știm și astăzi a fost inventată de americani. În 1857, Joseph Gayetty vindea suluri de hârtie igienică imprimate cu chipul său, sub sloganul „Cel mai necesar produs al secolului! Hârtia medicală a lui Gayetty pentru WC-ul cu apă”. Produsul era făcut din ingrediente vegetale, îmbibate cu extract de aloe vera și se vindea drept medicament pentru hemoroizi.

Abia în 1890, frații Scott au venit cu ideea rolei de hârtie igienică. Deși afacerea lor a avut mare succes, ei au refuzat să spună cu ce se ocupă, igiena intimă fiind un subiect tabu pe vremea aceea. Cei doi frați și-au asumat propria inovație abia în 1902.

2. Subiect tabu

Nimeni nu voia să pronunțe denumirea de hârtie igienică sau să discute despre igiena intimă. Un producător german de hârtie igienică folosea motto-ul: Cere o rolă de Hanckle și nu va trebui să spui “hârtie igienică”!

Obișnuirea și acceptarea noțiunii de hârtie igienică a venit abia la sfârșitul secolului al XIX-lea. Odată cu construirea în masă a caselor cu toaletă în interior și dezvoltarea sistemelor de canalizare centrală, materialele folosite până atunci au devenit imposibil de folosit fără a bloca țevile.

3. Există un mod corect de a poziționa hârtia în suport.

O dată la câțiva ani, polemica se redeschide în mediul online, iar câteva site-uri declară că au găsit varianta corectă. Pe Wikipedia există un articol complex despre orientarea hârtiei igienice. Un ziar chiar a publicat schițele patentate ale hârtiei igienice care demonstrează faptul că inventatorii și-au imaginat hârtia cu partea pe care o rupi pe deasupra.

Se pare totuși că alegerea ține de preferințele personale. În industria ospitalieră, hotelurile poziționează hârtia spre exterior, pentru a fi mai ușor de împăturit. Uneori se aranjează chiar și diverse modele origami, pentru o experiență cât mai plăcută a musafirilor. Poate și de aceea, 74% dintre americani preferă ca hârtia igienică să fie poziționată spre exterior.

4. Criza de…hârtie igienică?

În anii ’70, prezentatorul TV Johnny Carson a glumit despre o posibilă criză de hârtie igienică, iar oamenii au intrat în panică și au golit rafturile magazinelor. Mărind cererea, senzația unei crize s-a amplificat, iar lucrurile au revenit la normal abia după trei săptămâni.

Americanii rămân chiar și azi cei mai mari consumatori de hârtie igienică, folosind 22 de kilograme pe cap de locuitor, anual. Ei sunt și cei care se tem că prețul hârtiei este în continuă creștere, și că riscă să devină un produs de lux.  Soluții alternative se folosesc în continuare în anumite țări și culturi.  Japonezii au inventat toaleta cu bideu inclus și efect de uscare prin jet de aer cald.

 

Este clar că omenirea a bătut drum lung până să ajungă la confortul pe care îl oferă hârtia igienică de astăzi. Ne bucurăm de o gamă variată de hârtie igienică, în 1, 2, sau mai multe straturi, parfumată, colorată, și cu texturi diverse.

Rămâne de văzut dacă în viitor vor apărea variante înlocuitoare mai practice și mai inovative. Până atunci, hârtia igienică rămâne unul din cele mai vândute produse de pe piața produselor de igienă, menaj și curățenie.

Hartia igienica

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *