DPAP.ro Presents

De ce este atat de importanta stiinta gratitudinii in orice companie

O companie in care nu exista o cultura a recunostintei, care sa porneasca din structurile inalte ale organizatiei, are angajati mai putini fericiti si productivi, probleme cu retentia de talent, o rata mai mare a absenteismului si, implicit, o performanta mai scazuta fata de potentialul sau maxim.

Gratitudinea este un factor esential in orice companie, este de parere profesorul si psihologul Robert Emmons, care a condus numeroase studii si cercetari pe aceasta tema. „Ne petrecem o mare parte din zi la locul de munca, iar recunostinta, in toate formele sale, este o calitate de care se bucura orice persoana. Asa ca atunci cand pui toate informatiile cap la cap, iti dai seama cat de important este sa primesti si sa oferi multumiri la locul de munca”, spune el, intr-un material publicat de FastCompany.com.

Importanta gratitudinii a fost subiectul mai multor studii, iar concluziile oamenilor de stiinta pot ajuta orice companie sa isi atinga potentialul maxim de performanta, fara sa faca investiii suplimentare sau sa schimbe normele de lucru. Iata care sunt aceste concluzii si cum pot fi implementate in orice companie:

Imbunatateste cultura organizationala

Lipsa recunostintei este un factor decisiv pentru gradul de satisfactie al angajatilor cu locul de munca. Cand angajatii nu sunt fericiti la serviciu, apar sindromul de „burnout”, acea epuizare fizica si psihica, absenteismul, iar retentia angajatilor buni scade. „In multe companii, mediul de lucru este unul toxic, iar simptomele sunt sentimentul angajatilor ca sunt exploatati, plangerile, barfa si negativitatea oamenilor”, este de parere Emmons. In schimb, persoanele care primesc si ofera recunostinta colegilor creeaza in jurul lor un mediu de lucru pozitiv.

De altfel, un studiu al Universitatii din Kentucky arata ca recunostinta reduce agresivitatea la locul de munca, incurajeaza empatia si ii face pe angajati sa primeasca feedbackul negativ ca pe niste critici constructive, menite sa ii ajute sa se imbunatateasca.

Face echipele sa functioneze mai bine

Gratitudinea incurajeaza interactiunea intre oameni si functioneaza ca un adeziv pentru echipe, facandu-le mai puternice. O echipa in care colegii stiu sa isi aprecieze reciproc calitatile este una in care rareori apar disensiuni, iar comunicarea este mult mai facila. Recunostinta in cadrul unei echipe este si un foarte bun factor de motivare, care ii  ajuta pe oameni sa construiasca legaturi mai puternice, sa se uneasca si sa colaboreze mult mai bine impreuna, fiind atenti unii la nevoile celorlalti.

Motiveaza mai mult decat salariul

Cercetatorii de la London School of Economics au descoperit ca recompensele financiare pot fi o sabie cu doua taisuri, atunci cand vine vorba de motivarea angajatilor. Bonusurile salariale scad placerea cu care un angajat isi indeplineste sarcinile de lucru, deoarece atentia sa este indreptata doar spre obtinerea acelei recompense. In schimb, aprecierea angajatilor este un factor de motivare mult main puternic. Un studiu realizat de compania Glassdoor arata ca 80% dintre angajati ar fi dispusi sa depuna mai mult efort la locul de munca, daca acest lucru ar fi apreciat de seful lor direct, iar 70% spun ca s-ar simti mai increzatori in abilitatile lor si mai fericiti la serviciu, daca seful le-ar multumi pentru eforturile pe care le depun.

Cum exprimi gratitudinea la locul de munca

Nu exista o limita pentru cat de recunoscator le poti fi colegilor tai. Cu totii ne dorim sa ne simtim apreciati, iar eforturile pe care le depunem zilnic sa fie laudate si recunoscute de cei din jur. Unele companii au implementat programe de recunostinta a angajatilor, prin care isi arata multumirea fata de acestia pe cai mai degraba simbolice.

Alte companii investesc in traininguri pentru manageri, astfel incat acestia sa isi imbunatateasca abilitatile de relationare cu cei din jur si sa isi motiveze mai eficient echipele pe care le coordoneaza.

In multe cazuri, chiar si un simplu „multumesc” poate face minuni. Exista insa un secret, spune Emmons. Pentru ca principiile gratitudinii sa functioneze, trebuie ca aceasta sa fie exprimata in mod sincer. „Daca un lider incearca sa isi ofere recunostinta angajatilor din motive pur cinice sau cu un scop ascuns, cel mai probabil acestia vor citi prin vorbele sale si isi vor da seama de adevaratele sale intentii. Cel mai mare succes il are gratitudinea sincera, exprimata in momentele potrivite, care incurajeaza, lauda si motiveaza. Astfel, orice companie poate invata ca recompensele oferite produc recompense, iar prezenta acestora in cultura organizationala ar trebui sa devina un obicei.

 

Sursa foto: Shutterstock

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *