DPAP.ro Presents

Cum să creezi un plan strategic pentru creșterea business-ului tău?

Care sunt factorii la care te uiți pentru a decide cum să îți crești business-ul?

Ce să iei în calcul când îți creezi planul de creștere?

De ce anumite obiective sunt mai bune ca altele?

 

Paula și Andrei au împreuna un business de Dj-ing la petreceri care se numește P&A Partys. Totul merge excelent, și se gândesc că e momentul să își ducă afacerea la următorul nivel.

Însă, fiecare din ei au idei diferite de cum să crească P&A Partys. Paula se gândește să angajeze mai mulți DJ pentru a participa la mai multe evenimente. Andrei se gândește să dezvolte o aplicație care va permite tuturor să bage cea mai bună muzică la orice petrecere.

Ținând cont că Paula și Andrei nu au momentan aceeași viziune pentru compania lor, niciunul nu a alocat timpul necesar pentru a stabili care e cea mai bună variantă. Acum, aflându-se într-un impas de dezvoltare care ar fi pasul următor care face cel mai mult sens?

  1. Să împartă compania și să devină rivali
  2. Să lucreze împreună la un plan strategic care să adreseze obiective pe termen scurt și lung.

Chiar dacă momentan cei doi nu își doresc aceleași lucruri, cea mai bună mișcare ar fi să evalueze unde se află acum și cum pot avea o creștere a firmei sustenabilă. Asta le oferă o șansă să clădească în continuare pe succesul actual al companiei.

 

Înainte să faci un plan pentru cum să îți crești afacerea, gândește-te la punctele forte și punctele slabe actuale.

Cea mai bună metodă pentru a face asta este prin evaluarea nevoilor afacerii.

Crearea evaluării nevoilor afacerii implică să faci un pas în spate și să te uiți dintr-o perspectivă obiectivă la compania ta pentru a vedea cum poți îmbunătăți mai multe arii diferite, incluzând management, marketing, vânzări, financiar și operații.

Începe prin identificarea slăbiciunilor în fiecare din aceste sectoare cu o perspectivă de îmbunătățire. Apoi uite-te la punctele forte și gândește-te dacă te poți folosi de ele pentru a crește într-o manieră care îți va permite să ajuți clienții.

Când de gândești la cum să îmbunătățești slăbiciunile și cum să clădești pe punctele vei reuși să definești ce înseamnă creștere pentru business-ul tău.

Ca obiectiv final, creșterea trebuie să ducă la stilul de viață pe care ți-l dorești. Care poate însemna să ai timp pentru hobby-urile tale, să ai timp să îți gătești micul dejun în fiecare dimineață sau să te folosești de afacerea ta pentru a ajuta pe alții. Poate însemna și să găsești o modalitatea de a le face pe toate în același timp.

De aceea, fiecare business poate avea propria definiție despre ce înseamnă creștere. Pentru unii, poate fi creșterea vânzărilor sau angajarea mai multor oameni. Pentru alții, poate fi adăugarea unei noi locații sau noi produse. Oricare ar fi, depinde de tine cum vrei să crești și de ce.

 

Să știi ce înseamnă creștere pentru tine este un start bun către propriile obiective însă nu strică să știi unde se afla afacerea în ciclul ei de viață.

Mulți oameni spun despre afaceri și industrii că au 4 faze într-un ciclu de viață: startup, creștere, maturitate, declin. Să cunoști faza în care te afli te poate ajuta să prevezi câteva provocări care pot apărea pe măsură ce treci prin acest ciclu al afacerii tale.

Pentru firmele ce se află în primele două faze, startup și creștere, poate părea că lucrurile se mișcă prea repede. Printre provocări poate fi găsirea de finanțare, găsirea de forță de muncă sau găsirea canalelor care vor aduce cei mai mulți clienți.

Business-urile mature sunt cele care sunt pe piață de ceva timp și probabil caută modalități prin care să inoveze în propriul domeniu. Asta înseamnă că trebuie să dezvolte noi arii de creștere astfel încât să rămână relevanți.

După un timp, domeniul sau industria poate încetini sau poate chiar dispărea de tot, moment în care business-ul intră în declin. Acest lucru se poate întâmpla instant sau pe o perioadă lungă de timp, precum industria media care încă se adaptează de la print și tv la online.

Dacă business-ul e în faza de declin nu înseamnă că trebuie să te întinzi pe jos și să aștepți să se termine totul. Reinventarea este una din cele mai bune metode de creștere. De exemplu, multe firme de marketing au crescut descoperind metode noi de a ajunge la oameni prin social media în loc de tradiționalele reclame pe TV.

 

Crearea unui plan strategic de creștere.

Așa, ai făcu evaluarea nevoilor companiei, a fazei în care se află și ce înseamnă creștere pentru tine.

Planul strategic de creștere este ca o hartă pentru business-ul tău. Te poți folosi de el pentru a vedea unde se află afacerea, unde vrei să fie și cum vei ajunge acolo și de preferabil să nu îți permită să te pierzi pe drum.

Ai nevoie de un plan pentru a îți face planul? Cele mai multe planuri strategice implică 3 lucruri: declarația viziunii, analiza SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, and Threats) și o listă a obiectivelor.

 

Crearea declarației viziunii îți oferă posibilitatea să te concentrezi pe imaginea de ansamblu a companiei. Adică… viziunea.

În primul rând, identifică scopul afacerii tale. Dacă de exemplu ai un magazin de haine funky, scopul poate fi să oferi un stare de spirit tuturor oamenilor prin propriul stil. Sau, poate fii să convingi toți oamenii din lume să se îmbrace frumos.

Următorul pas este să iei în calcul ce oferă business-ul tău. Este nevoie să aduci adăugări la lista de produse sau servicii oferite pentru a îți atinge obiectivele?

În ultimul rând, gândește-te la valorile care sunt importante pentru tine și afacerea ta. Egalitate între sexe? Responsabilitate față de mediu? Să fie câinii fericiți? Adăugând valori în declarația viziune te va ajuta să păstrezi o linie morală a companiei oricât de mare va ajunge.

 

Analiza SWOT este foarte importantă în timp ce vrei să faci următorii pași pentru companie. Este destul de greu să crești o afacere dacă nu o cunoști.

Ai mai trecut odată prin slăbiciunile și punctele forte ale companiei când ai făcut evaluarea nevoilor, dar va fi foarte util să organizezi aceste informații.

În timp ce evaluezi slăbiciunile și punctele forte, vezi dacă informațiile despre vânzări sau orice alte informații măsurabile te pot ajuta să îți privești afacerea obiectiv. Să te bazezi pe instinct poate fi ok, dar mai bine ne lăsăm și creierele să ajungă la niște concluzii.

Încearcă să te uiți dincolo de propriile vânzări pentru a descoperi oportunitățile sau amenințările pe care să le prevezi. Schimbările în piață pot crea șanse de creștere, în special dacă le recunoști din timp.

 

Acum că ai creat declarația viziunii și finalizat analiza SWOT, putem descoperi și alcătui lista de obiective care va energiza business-ul și va ajuta ca viziunea ta să se îndeplinească.

Începe prin detalierea obiectivelor cât de mult poți. – Vreau să cresc vânzările – este destul de neclar. Ce este nevoie să faci pentru asta? Să deschizi magazine noi? Să adaugi servicii noi? Aprofundând cât mai mult în detaliu te va ajuta să rămâi concentrat la ceea ce e de făcut.

Cea mai importantă parte în enunțarea obiectivelor este să le faci măsurabile. Dacă obiectivul tău este să – angajezi oameni noi – este mai simplu să atingi obiectivul dacă specifici câți oameni vrei să angajezi.

Nu scoate din ecuație timpul necesar pentru a atinge obiectivul. Dacă stabilești că obiectivul să se îndeplinească în 6 luni în loc de 12, asta înseamnă că trebuie să fi mai agresiv în campanii sau promovare.

Indiferent de mărimea obiectivelor, ele trebuie să fie realizabile. Să mărești vânzările online cu 50% în 6 luni poate suna bine, dar este realizabil ținând cont de companie, baza de clienți și competiție? Dacă nu, ar trebuie ajustate astfel încât să poată fi îndeplinit.

 

În ultimul rând, asigură-te că obiectivele pe termen scurt se aliniază cu viziunea companiei. Creșterea poate aduce oameni noi, produse, servicii și idei în companiei. Dar dacă vei sta gândul la scopul business-ului, acesta va crește foarte plăcut și organic.

 

Indiferent de cât timp ai afacerea, planificarea obiectivelor bazate pe analiza SWOT (strenghts, weaknesses, opportunities & threats te poate ajuta să mărești compania încet și sigur.

 

Ai putea să îți aloci puțin timp chiar acum să faci analiza.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *