DPAP.ro Presents

Cum faci un buget pentru o firmă mică. Verificare, Planificare și Pregătire.

De ce să stabilesc bugete și să verifici cheltuielile companiei tale?

Care sunt diferitele tipuri de cheltuieli pe care să le urmărești?

 

Andra are un Food Truck în București unde vinde Sandwich-uri. În fiecare dimineață se duce în același loc lângă o clădire de birouri.

Datorită combinației între Sandwich-uri bune, locație bună și clienți fideli, Andra are o afacere stabilă. Uneori vinde tot ce are pregătit pentru acea zi.

Pentru a fii sigură că face profit, se uită la fiecare sfârșit de lună în contul bancar. Dar este asta cea mai bună metodă de a monitoriza succesul firmei?

Da, verificând contul bancar știe tot timpul câți bani are la momentul respectiv.

Nu îi arată însă dacă are suficienți bani să mai supraviețuiască un an de acum încolo indiferent de ce probleme ar putea apărea

Știind câți bani are în cont nu o va ajuta să fie pregătită dacă spațiul comercial din locația unde vinde Sandwich-uri în fiecare dimineață se eliberează. Nu o va ajută să știe dacă poate deschide un restaurant acolo.

Să ai o afacere mică poate fi frumos, dar totodată riscant. De cele mai multe ori, afacerile se închid pentru că rămân fără bani.

 

Da, verificând contul bancar te ajută să știi dacă vinzi destule produse sau servicii în fiecare lună. Dar asta nu te ajută să dezvolți afacere pe 1 an sau 10 de acum încolo.

Ce ajută? Să stabilești un buget și să monitorizezi cheltuielile. Asta te va ajuta să menții sănătatea companiei și să vezi ce ar însemna (din punct de vedere al finanțelor) să ai succes.

Să ții un buget și să monitorizezi cheltuielile te poate ajuta:

  1. Să ții afacerea deschisă. Să vezi costurile operaționale actuale și valoarea vânzărilor te ajută și îți confirmă că ai suficienți bani să supraviețuiești.
  2. Să rezolvi problemele. Te poți pregăti pentru probleme ce pot apărea, cum ar fi o scădere sezonieră în vânzări sau dacă va crește chiria locației.
  3. Să crești. Poți să îți plănuiești pașii pe care să îi urmezi pentru a îți duce business-ul la următorul nivel și cât de mult te va costa.

 

Să îți organizezi cheltuielile te pot pregăti pentru taxele ce urmează să le plătești și să fii conștient tot timpul de reducerile pe care le poți face sau de unde poți tăia din cheltuieli.

 

Ca prim pas în stabilirea bugetului pentru o afacere mică, trebuie să faci o listă cu toate cheltuielile companiei.

Lista include marketing, salariile, tehnologia, echipamente, mașini, combustibil, chirie, utilități, călătorii și tot așa.

Dacă afacerea deja funcționează, înseamnă că ai o idee de cheltuielile pe care le ai. Dacă încă nu ai dat drumul la afacere îți recomand să consulți score.org pentru mai mult ajutor.

Depinzând de unde faci afacerea și tipul de afacere ales, este o idee bună să organizezi cheltuielile pe categorii de taxe si deductibilități.

 

Următorul pas este să notezi care cheltuieli sunt repetitive și singulare și fixe sau variabile.

De exemplu, Andra a cumpărat mașina, care este o cheltuială singulară. Dar face mentenanță la ea la fiecare 3 luni, care este o cheltuiala recurentă.

Cheltuielile fixe nu pot fi modificate sau sunt foarte greu de schimbat, cum ar fi chiria, salariile și beneficiile. Este important să nu lași aceste cheltuieli să devină prea mari, pentru că nu le vei putea tăia prea ușor dacă nu faci destule vânzări.

Cheltuielile variabile sunt cele care se schimbă în general în funcție de nivelul vânzării. Comisioanele de vânzări sunt cel mai bun exemplu de cheltuială care se modifică odată cu vânzările.

Ținând evidența acestor cheltuieli poți planifica pentru atunci când vei avea nevoie de bani pentru ele. Te ajută să planifici când ai bani extra să îi aloci în alte activități, cum ar fi angajare sezoniera.

Ia în calcul să vezi care dintre cheltuieli măresc profitul și care cheltuieli se plătesc singure. De exemplu, să cumperi publicitate pe Google Search va fi nevoie de o mărire a bugetului, dar totodată va mări vânzarea și profitul.

 

Există multe aplicații contabile (inclusiv românești)  care te pot ajuta cu organizarea cheltuielilor și veniturilor.

 

Mai jos o listă care să te ajute să începi organizarea cheltuielilor:

  • Marketing
  • Salarii
  • Tehnologie (software și hardware)
  • Echipamente
  • Mașini/Transport
  • Chirie
  • Utilități
  • Consumabile
  • Călătorii

 

După ce le-ai stabilit pe acestea, adaugă-le pe cele specifice ție.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *