DPAP.ro Presents

4 Sfaturi de la Co-Fondatorul Netflix pentru antreprenori

Magia nu este in idee, ci in testarea procesului.

Intr-un interviu recent, Marc Randolph, co-fondatorul Netflix spune povestea despre cum Netflix a plecat de la concept si a ajuns o companie.

Marc avea 38 de ani cand a inceput Netflix, dar a mai avut pana atunci 5 proiecte de succes.

Mai jos am facut o selectie de 4 sfaturi de la co-fondatorul Netflix, o companie fondata in 1998 care acum genereaza peste 20 de miliarde de euro anual.

Incepe acum si incepe cu lucruri mici, nu lasa nicio ideea sa ramana in cap.

Nu este nimic mai daunaturi pentru un proaspat antreprenor decat simpla inactiune.

Poate ca cel mai important sfat pe care Marc Randolph il are pentru tine este: Nu mai vorbi despre ideile tale. Executa.

„Trebuie sa iti dai seama, repede, usor si rapid, cum sa iti duci ideea din cap in realitate.”

Fiecare idee pe care o ai in cap pare a fi cel mai important lucru. Iar cu cat te gandesti mai mult la ea, cu atat devine mai mare si mai importanta. Dar ideea ta are un mare defect, inca nu a fost expusa fortelor exterioare.

 

Cum incepi?

Marc are o poveste drept exemplu de la un student care l-a abordat cu o idee destul de simpla de inchiriat haine. Solutia:

I-a cerut o hartie si un pix cu care a facut un semn: Ai nevoie sa imprumuti haine? Bate la usa.

Apoi i-a zis sa puna semnul pe usa de la caminul studentesc si sa vada ce se intampla. Prin simpla actiune, in cateva ore va putea sa vada daca ideea este viabila sau nu. Daca cineva bate, este.

 

Cum sa aplici asta?

Sfatul se rezuma la 3 pasi simpli:

  1. Du-ti ideea in realitate printr-o actiune simpla. Ideea nu trebuie sa fie viabila, trebuie doar sa fie ceva care sa stimuleze o alta actiune din partea oamenilor.
  2. Treci peste frica de a incepe sau de a esua.
  3. Testeaza cat mai repede ideea ca sa-ti dai seama ce defecte sunt. Odata ce ideea este publica, oamenii vor interactiona cu ea, vei incepe sa identifici defecte care te vor ajuta sa reflectezi, reformulezi si recladi. Nu te pierde in branding, prioritizeaza sa livrezi produsul pentru a putea explora mai departe validitatea problemei pe care o rezolva.

”Daca astepti sa angajezi pe cineva, pierzi timpul. Daca astept sa termini un curs, pierzi timpul. Daca astepti sa stragni bani, pierzi timpul. Incepe”

Obiectivul tau este sa inveti cum interactioneaza oamenii cu ideea ta pentru a determina daca conceputl tau este viabil. Acest lucru il poti invata doar testand.

 

Magia nu este in idee, ci in testarea procesului

Cel de-al doilea lucru recomandat de Marc este motivul pentru care sfatul Nr. 1 pe care il are pentru proaspetii antreprenori este sa inceapa. Pentru ca odata ce ai inceput, vei realiza destul de repede ca magia este in testarea procesului, nu in ideea in sine.

”Nu este vorba despre o idee buna. Este despre sistem, proces si cultura de a testa multe idei proaste.”

Implementarea este totul.

James Clear a devenit faimols sa spuna urmatorul lucru ”nu te ridici la nivelul obiectelor tale. Dar ramai la nivelul sistemelor pe care le ai”. Asemanator cu antreprenoriatul, nu te ridici la niveul ideilor, ci la nivelul sistemelor pe care le ai.

 

Cum sa aplici asta?

Intr-o lume ultra-rapida, trebuie sa te misti si mai repede.=

Gaseste o metoda ieftina, simpla si desteapta sa construiesti sisteme care sa iti permita sa continui sa testezi si sa resetezi idei. Marc explica: ”Secretul nu este in idee. Secretul este gasirea unei modalitati rapide, ieftine si destepte sa iti testezi ideea.”

 

Cultura nu este ceea ce spui, este ceea ce faci.

Acest sfat este simplu si scurt, dar implicatiile sunt destul de complexe. Cand a fost intrebat de cultura de la Netflix, Marc a raspuns:

”Cultura nu este ceea ce spui, este ceea ce faci”

Nu este vorba de aspiratii sau sa inspiri lumea, este vorba de cum te porti. Este despre cum te prezinti. Cum te tratezi pe tine, cum tratezi colaboratorii, angajatii, clientii. Nu vorbi despre principii, modeleaza-le.

In esenta, Marca transmite ceea ce Ralph Waldo Emerson a scris acum zeci de ani:

”Ceea ce faci vorbeste atat de tare incat nu aud ceea ce zici”

 

Cum sa aplici asta?

Destul de simplu. Spune ce vei face si fii raspunzator pentru ceea ce spui.

 

Gaste echilibru, sau vei ceda.

La intrebarea ”Care este cea mai mare pasiune in momentul acesta?” Marc a rapuns:

”Inca de la inceput, focusul meu a fost pe echilibru. De cand aveam 20 de ani, am invatat, si a ramas cu mine, ca nu sunt o persoana completa daca muncesc tot timpul.”

Povestete cum in fiecare marti, pleaca de la birou la ora 5 fix pentru a lua cina cu sotia. Si cum in mod regulat skiaza, sau se plimba cu bicicleta. Face ceea ce il face fericit.

”Sunt interesat sa stapensc complet echilibrul”

La sfarsit de saptamana, sfarsit de luna si sfarsit de an, se uita inapoi pentru a reflecta asupra progresului si isi pune intrebarea, ”cum m-am descurcat?”

 

Cum sa aplici asta?

Gestioneaza-ti energia mai bine, ce poti realiza daca esti estenuat?

Fa un pact cu tine sa creezi echilibru in propria viata. Identifica ce inseamna echilibru pentru tine si cum arata in viata ta. Odata ce ai identificat, fii acel echilibru. Ca si cultura, esti ceea ce faci, nu ceea ce zici. Deci nu doar spune ca vrei sa ai echilibru, creaza-l.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *